Luisteren samenwerken verbinding
Een tijdje geleden alweer, was ik in gesprek met een collega uit het HR vakgebied over de veranderingen op de arbeidsmarkt. Hoe de lockdowns daar een rol in hebben gespeeld en over het missen van echt contact met collega’s. Inmiddels is bij veel bedrijven is het hybride werken geïntroduceerd, op kantoor wanneer nodig. En misschien herken je de koffieautomaat-gesprekken, ook goed voor het teamgevoel. Tussen de regels door contact. Hoe fijn dat je op die manier ook weer in verbinding kunt zijn en verhalen en ervaringen kunt delen met elkaar.
Het kan ook dat een kleine storing in de lijn zit. Misschien herken je het wel dat wanneer je jou verhaal doet, een ander reageert met zijn of haar eigen verhaal en eigenlijk iets anders zegt dan jij bedoelt.
Ieder heeft zo zijn eigen referentiekader met gedachten en gevoelens. Eén waarheid is er eigenlijk niet. Wat jij voelt en denkt over een bepaald gebeuren kan voor een ander een hele andere betekenis hebben. Is dat erg, nee het is juist prachtig. Iedereen is immers uniek in wie hij of zij is. Luisteren helpt in acceptatie van elkaar en elkaars verhaal. Door te luisteren maak je de verbinding en weet je wat er omgaat, in jezelf of in de ander. Wat is het immers waar jij op aan gaat? Wat je maar moeilijk vind om te accepteren?
Luisteren helpt, ook in samenwerken. Luisteren om waar te nemen, wat zegt de ander. Wat bedoelt hij of zij daarmee. Weten van elkaar wat iemand bedoelt, wat de sterke punten zijn van de ander en vooral ook de valkuilen. Dit durven uitspreken naar elkaar, daar is vertrouwen en moed voor nodig.